Qr codes, je kent ze wel. Overal in het straatbeeld duiken ze op, maar waarvoor dienen ze? Eigenlijk is het een tweedimensionele streepjescode die oorspronkelijk gebruikt werd om auto-onderdelen beter te identificeren. Ondertussen zien we ze op allerlei producten en posters. Ze verwijzen meestal naar een URL op een website.
Nu smartphones stilaan ingeburgerd geraken en lange URL's en dikke vingers een ergerlijke combinatie zijn, komen de QR-codes als een geschenk uit de lucht gevallen. De gebruiker richt zijn telefoon op de QR-code, en neemt hiervan een foto. De code wordt door een QR-lezer in de telefoon omgezet in een URL, waarna in de webbrowser van de telefoon de bijbehorende website wordt getoond. De huidige smartphones hebben een QR-scanner en hoeven zelfs niet meer eerst een foto te nemen om die vervolgens te analyseren.
Wie zelf een code wil genereren, kan op verschillende sites terecht. Wij gebruikten deze al: http://qrcode.kaywa.com/, maar Google leert ons dat er nog talloze andere Qr-generators zijn.
Ook in de kunst is de QR-code een dankbaar gegeven. Dit is wat Annet Vroom ermee doet.
Meer weten over Annet Vroom? Klik hier.
PS.Qr staat voor quick response.
donderdag 24 mei 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten